top of page

Teaching Bio

DSC08990_edit.jpg

장혜진은 전 세계 여러 대학교와 기관에서 지난 20년간 티칭 아티스트로서 수업과 워크숍을 가르쳐왔다. 2011-14년에는 미국의 실험적 안무 프로그램 홀린즈 대학교 Hollins University의 무용과에서 전임교수, 대학원 프로그램 부감독, 임시 학과장을 역임했다. 컨템포러리 테크닉/즉흥/구성법/레퍼토리/비평세미나 등을 학부생과 대학원생에게 가르치고, 졸업 프로젝트들 감독하며 “웹 비어리 교육자상 Webb Bierley Teaching Award”을 수상하기도 했다. 외에도 독립예술가로 활동하는 동안 미국의 미시간 대학교, 앤더슨 대학교, 아메리칸 댄스 페스티벌, 무브먼트 리서치, 댄스 뉴 암스테르담, 캐나다의 캘거리 대학교, 멕시코의 국립현대무용 제작센터, UDLAP 대학교, 한국에서는 국립현대무용단, 서울국제안무워크숍, 서울탄츠스테이션, 국립현대미술관 창동레지던시, 서울예술대학교, 성균관대학교, 국민대학교, 경희대학교, 성신여자대학교, 서울교육대학교, 전북대학교, 계명대학교, 한국종합예술대학교 - 등에서 가르치며 예술적 실천을 반영하는 수업을 통해 학생들과 깊이 소통해왔다. 국립현대무용단 안애순 안무 퍼포먼스 코치 (‘22-23), 아시아문화전당 안무랩의 멘토(‘19-21), 뉴욕예술재단 이민예술가 프로그램의 안무 멘토(‘14) 등을 맡았으며, 현재는 미국의 유아츠 대학교 University of the Arts의 대학원 안무과정에서 원거리로 졸업작품 멘토링을 하고 있다. 그녀는 역동적 신경인지심상 Dynamic Neurocognitive Imagery (DNI)™ 베이스의 소매틱 방법론인 프랭클린 메소드 Franklin Method® 의 공인 움직임 교육자이기도 하다.

 

수업은 지속적인 과정이고, ‘더 준비된 상태'를 미세 조정하는 공간이다. 움직이고, 창조하고, 탐색하고, 감흥을 불러 일으키고, 비판할 수 있는 더 준비된 상태로서의 포털 신체를 만드는 것이다. 참가자들은 ‘몸 안에 있는 실제 느낌'을 통해 우리가 살고 있는 세상에 대한 지식을 습득하고 이와 관계 맺는 다양한 방법을 탐구한다. 이러한 앎의 방식은 '몸의 지혜'라 불릴 수 있다.

 

가르친다는 것은 참여자 각자가 자신의 몸의 지혜를 터득하는 시간과 공간을 창발하는 것이다. 나는 ‘지시’ 보다는 ‘촉진’의 방법을 믿는다. 체현의 과정을 통해 스스로 생각하고 변화하는 순간에 도달하는 것이다. 실험적인 학습, 다학제적인 접근, 권력의 분권화가 가능하게 하기 위해 함께 가르치기(co-teaching)을 선호하기도 한다.

 

진심을 다해 던지는 ‘어떻게'에 관한 질문은 다음과 같다.

 

- 물리적, 개념적, 메타인지적 공간을 어떻게 함께 활성화할 수 있을까? 

- 어떻게 하면 우리는 서로가 힘을 실어줄 선택들, 즉 신중하고 책임감 있는 선택을 할 수 있도록 도울 수 있을까?

- 감각적 경험, 과학적 정보, 직접적 참여, 심상, 추상화 등과 같은 재료와 방법이 어떻게 활용될 수 있을까?

- 참여하는 각기 다른 몸은 다양한 학습 곡선에 어떻게 함께 가치를 둘 수 있을까?

- 가르치는 경험은 어떻게 배움에 대한 인식을 형성하기도 하나? 

- 우리는 서로를 돌보기 위해 피드백과 피드포워드를 어떻게 활용할 수 있을까?

As a teaching artist, He Jin Jang has over 20 years of experience in academic and professional teaching across the world. Jang has worked as a full-time Assistant Professor of Dance/Assistant Director of the MFA program at Hollins University (US) from 2011 to 2014, where she was honored with the Webb Bierley Teaching Award. During her appointment, she taught Contemporary Technique, Improvisation, Composition, Repertory, Critique & Showing, Senior Seminar, and Pedagogy Seminar to both undergraduate and graduate students.Additionally, she served as a mentor/advisor for multiple students’ senior and thesis projects. Jang’s other teaching credits include University of Michigan (US), Anderson University (US), American Dance Festival (US), Movement Research (US), Dance New Amsterdam (US), University of Calgary (Canada), Centro de Produccion de Danza Contemporanea (Mexico), UDLAP (Mexico), Korea National Contemporary Dance Company (Korea), Seoul International Choreography Workshop (Korea), Seoul Tanz Station (Korea), National Museum of Modern and Contemporary Art Changdong Residency (Korea), and numerous universities in Korea, including Seoul Institute of the Arts, Sungkyungwan University, Kookmin University, Kyunghee University, Sungshin Women’s University, Seoul National University of Education, Jeonbok National University, and Keimyung University.
Jang has also served as Choreo-lab Mentor at Asian Cultural Center (’19-’21), and Mentor of
Choreography at the Immigrant Artist Program at New York Foundation for the Arts (‘14).
Currently, She is remotely working as a mentor at the MFA in Dance Program, University of the Arts Philadelphia (US). She is also a certified teacher of the Franklin Method,
a somatics method based on Dynamic Neuro-cognitive Imagery™.

I approach class as an ongoing process, in which one contributes to fine tune and helps bodies open towards ‘the state of readiness’ – being ready & available to move, create, explore, evoke and criticize. I encourage participants to explore different ways to retain knowledge of and relate to the world by an actual sense of feeling or being in our bodies and seeing ourselves moving around in it, which I call ‘body wisdom.’

 

To teach is to help each other learn how to learn one’s own body wisdom. I believe in facilitative methods rather than directive. I advocate for teaching self-authoring & self-transforming minds through embodiment. I believe in co-teaching, where experimental pedagogy, interdisciplinary approaches, and the decentralization of power are possible.

 

These are the heartfelt questions on ‘how’:

 

- How do we activate space – physical, conceptual, meta-cognitive – together in the classroom? 

- How can we help each other make deliberate & responsible choices that will empower  ourselves?

- How would materials and methods, such as sensory experiences, scientific information, involvement, imagery, and abstraction, work in teaching?

- How can we collectively  value the different learning curves of each participating body?

- How does the experience of teaching shape the perception of learning? 

- How can we use feedback and feed-forward to care for one another?

bottom of page